Alla inlägg under december 2011

Av Annika Gelin - 30 december 2011 19:05

 

Tycker att mina trogna gamla fötter passar ypperligt att illustrera det år som gått. Det år jag gått med dessa fötter.

Ibland sprungit. Tiden springer tycker jag - och det är alldeles uppenbart sedan jag gled över 40-strecket att tiden inte joggar utan löper. Men jag har lärt mig - att jag har makten att stanna upp ibland - och då går tiden långsammare.

Såhär inför ett helt nytt och oskrivet år blir jag alltid så rörd. För jag har också lärt mig att älska livet mer och mer - desto äldre jag blir, desto fler nyanser ser jag i tillvaron och desto klarare ser jag vad som betyder något för mig.

MÖten med människor - att vara med och bry sig om varandra, de jag lever med och intill. Familj, vänner, arbetskamrater - det är ju ni som gör mitt liv. Jag hoppas att jag får betyda något för er - för som jag har sagt tidigare så vill jag det. Vara en närvarande person som har tid. Motsatsen är min fasa ock skräck.

För mig är också skapandet livsnödvändigt. Att få vara kreativ. Hemma och på jobbet. Få sjunga, spela och skriva.

Då trivs jag som fisken i vattnet!

Jag vill också vara i rörelse. Vi sitter så stilla de flesta av oss - och våra kroppar längtar efter att få sträcka ut. Svettas. Dansa. Springa.

2011 har varit ett gott år för mig. Sol och regn förstås - men som helhet minns jag året med glädje.

Yrkesmässigt är det konferensen i maj som jag minns. Tre dagar som final på ett års arbete - men det blev bra och roligt! Privat är det resorna med familjen. Till Tällberg i juni och Köpenhamn i november. Mina föräldrars resor - 70 år med två kära firades. Sommarsemestern på Gotland, en vecka av mys och bad och ganska mycket böcker.

Alla fotbollsmatcher. Trivsel med andra goa föräldrar, segern mot IFK Göteborg i Torsby - den satt gött!

Till sist är det ändå en sak som sticker ut - och den är glödhet! Showen som vi rodde i land efter två års hårt jobb, är mitt livs musikaliska höjdpunkt. Något så befriande lustfyllt och nervöst och roligt går inte att förklara i ord - men det är personlig utveckling på hög nivå att upptäcka att man klarar av utmaningar som man kämpat med. Och det gänget som gjort denna resa tillsammans delar något vi aldrig glömmer. Med den känslan i kroppen vill jag gå in i det nya året och se fram emot nya dagar. Nej, jag ångrar ingenting!

Av Annika Gelin - 30 december 2011 17:55

Ja, jag erkänner. Jag gjorde en sanslös felprioritering idag. Fick några timmar över - och då brottades jag i valet mellan att springa en tur i den klara och soliga dagen. Eller så lockade mellandagsrean. Vad tror ni jag valde min dumma nöt? Jo, en timme på rean. I affär efter affär för att fynda byxor var tanken - eftersom jag slängde favoriterna när de fått hål i grenen. Tror ni jag hittade något? Svar: nej. Fick jag ny energi? Svar: nej.

Egentligen kände jag redan efter två affärer att jag gjort bort mig - men det gick liksom inte att åka hem då.

Visst. Jag åkte hem så småningom - och fick min promenad. Men det kan jag lova att dagens läxa är att aldrig mer välja meningslös shopping framför en uppfriskande jogging. Har legat lågt med joggingen en vecka för kroppen har signalerat behov av vila. Men nu är det nyårsafton imorgon och jag vill avsluta det gamla året med rörelse.

Mår så underbart gott av det! Vila är skönt men min kropp vill röra sig. Jag behöver inte avge ett löfte om att sticka ut - det sitter i kroppen nu, behovet. Motion och musik och människor jag gillar ska jag satsa på 2012 - det är mitt måbraår som kommer! Precis lika sant nu som i fjol. Gott Nytt År på er alla mina vänner! Återkommer med mina tankar kring 2011 senare. 

Av Annika Gelin - 30 december 2011 09:02

Vi var på bio igår och såg "Simon och ekarna". En vacker och sorglig historia om vänskapen mellan två pojkar i Göteborgstrakten och om hur det påverkar deras familjer genom livet. Jag njöt. Framförallt av att se min idol, Helen Sjöholms rolltolkning av modern. Fick samma känsla som i veckan när vi spänt följde Arne Dahls "Misterioso" på TV. Där gjorde Magnus Samuelsson, känd från Let´s dance och för sin stora, starka kropp, en av poliserna i en specialstyrka.  Det förvånade mig HUR bra de båda klev in i sina gestalter. Helen blev mamman och Magnus blev polisen. Helt naturligt och med största möjliga närvaro fick de mig att känna mig trygg som publik.

Det är något alldeles befriande med att lämna sitt eget jag för en stund. Byta om, sminka sig, sätta på peruken och bli någon annan. Känslan blir ny - och därmed kommer möjligheterna att anta en annan människas kropp och själ.

Den 21 januari är det dags. På Sparbanksbörsen i Fjugesta. Jag längtar!

Av Annika Gelin - 28 december 2011 20:38

 

Syrran och jag stack till badhuset idag. Ungarna for runt och låg ibland och bara njöt i barnbassängen.

På eftermiddagen drog vi till kusinen för nostalgiträff med en polare från förr. En kille från parallellklassen som är brorsa med kusinens man, en människa jag alltid diggat. Mycket kul att sitta och skratta åt allt det roliga vi hade på skolan vi gick och i musikföreningen. Sen fikade vi och pratade om vilka vägar livet tagit för oss. Barnen leket i rummen intill. Jag satt bara och kände mig glad. Tacksam för att just de här människorna finns i mitt liv. Kände mig stormrik. 

Av Annika Gelin - 28 december 2011 20:11

Förstå mig rätt nu. Jag gillar att resa. Det är underbart och på alla sätt uppfriskande att byta miljö emellanåt.

Se nya saker. Få nya input. Träffa nya människor. Det skapar nya spår i hjärnan.

Men just nu upplever jag den bästa semestern på länge. Bara vara hemma - det skapar ångest hos en del och lugn hos andra. Just nu är det mitt bästa. Se gamla saker. Umgås med den gamla bekanta familjen. Ligga i puffen en halv dag och äta kola. Göra det man känner för just den dagen. Inte ha något bokat. Plötsligt vaknar lusten och glädjen igen. Jag fyndade de efterlysta känslorna någonstans där när almanackan glömdes bort strax före jul.

Märker det på barnen också. De är i lugnet, trivs, lallar runt i pyjamas halva dagen om det är så och bara är.

Att bara vara - det är inte så bara. Kan vara det lyxigaste som finns. Ingen klocka, ingen almanacka. Bara vi, kaffebryggaren och TV:n. Kanske lite promenader och pingis möjligen. Och en sen deckare till dessert. 

Av Annika Gelin - 26 december 2011 09:26

 

Juldagen är som gjord för att slappa framför TV:n ett slag. Det hör liksom till att "bara vara" och njuta av både kola och knäck en stund. TV-utbudet i julhelgerna är maxat, det mesta är repriser. Men jag fyndade. Hittade pärlan om kokvinnorna igår. En dokumentär om två systrar, småbönder som levt nära naturen i hela sitt liv, som gett mycket av sitt liv till korna. Filmen berörde mig djupt, precis som bra filmer ska göra. Jag älskar precis sådana program som skildrar verkliga människor. Porträtt av människoöden, det fascinerar, får mig att tänka och känna. Dokumentären om kokvinnorna handlade om så mycket mer om livet på landet. Det tog upp syskonrelationen, olikheter och konflikter, om sånt i livet som inte blev och varför. Det handlade ytterst om våra livsval och om vi är nöjda med dem. Om att kärleken till sitt hem och sina djur kan vara starkare än förnuftet. Meningen med livet - vad är meningen med ditt liv? Vilka val har du gjort och gör? Och hur mår du av dessa? Är du glad och nöjd? Hur har du det i dina syskonrelationer? Snälla Svt, ge oss mer sådana här program så lovar jag att titta mer på TV.


Av Annika Gelin - 25 december 2011 18:49

 

Vill inte vara utan julottan. I 25 år har jag ställt klockan urtidigt, klätt mig och styrt bilen mot barndomens kyrka.

Stunden på morgonen är bara min. Drar på radion på hög volym. Vaknar i takt med att jullåtarna sprider värme i bilen. Ute är mörkt, bilen glider genom ett stilla och sovande landskap. Hämtar upp syrran vid hennes Villa Villerkulla, vi småsnackar och laddar mentalt för årets sånginsats. Hämtar upp kompisen och kusinen, vi önskar varann god fortsättning och vaknar lite till. Framme vid kyrkan sjunger vi upp och kliver sedan in och fram.

Sätter oss därframme och vilar ögonen på den stora och mäktiga altartavlan. Kören sjunger i sakristian. Stilla Natt.

Efter "Jul jul" går vi ut på den svarta kyrkogården, vinden drar mellan gravstenarna. Ljusen glimmar och minner om människor som levt och funnits mitt ibland oss. Vi klättrar upp för den vingliga trappan, fnissar åt brandmästarens skylt med påbud om "endast 10 personer" och sätter oss till ro en stund. Tar en mandarin, blundar, gäspar.

Efter predikan och några psalmer vi sjunger upp oss i är det äntligen dags. O helga natt. Den mäktigaste julsången av dem alla. Orgeln brusar, vi öppnar röret och sjunger ut. Hela kroppen är med, ryser av välbehag. Att sjunga är underbart. Att sjunga "O helga natt" i stämmor för en andäktig publik som vaknar till av tonerna är ljuvligt.

Skinkmackan hos mor och far efteråt är den bästa. Vill aldrig vara utan julottan! 

Av Annika Gelin - 24 december 2011 22:46

 

Sitter uppe en sen julaftonskväll och tänker tillbaka på de senaste dagarna. Efter en turbulent månad med orostankar varje dag önskade jag mig bara att få lugn i själen. Få stilla sinnet, sänka tempot och känna julkänslan.

I två dagar har dottern och jag varit lediga och haft tomteverkstad. Slagit in paket, lyssnat på Dolly Parton och Magnus Carlsson och sjungit i högan sky. Bakat bröd och gjort pepparkakshus. Då kom den där efterlängtade känslan. Inget fanns som stressade, inga krav, bara lust. Hon och jag. Underbart! 

Igår inledde vi julfirandet med glöggkväll hos grannarna. Prat och skratt, skinkmacka och öppen eld. Saffranskladdkaka och mera glögg. Och idag har vi fått fira jul hos farmor och farfar med delikat Jansson, sillar, ägg och skinka och mera mys. Gemenskap kring Kalle och Karl-Bertil. Och en alldeles skön och härlig julklappsöppning med entusiastiska, ivriga barn. Får man ha det såhär bra? Jag är tacksam, det känns varmt och gott i hjärtat ikväll! 

Presentation


Annikas brygga - en skön plats i tillvaron. Där jag lutar mig tillbaka med utsikt över livet och funderar. Över stort och smått som händer. Välkommen!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards