Alla inlägg under augusti 2010

Av Annika Gelin - 31 augusti 2010 21:49

  
Först kommer våren...  


  

Sen blir det sommar...

  
Sen kommer hösten...

   

Och sen blir det vinter.


Alla årstider har sin charm, sina stämningar, sina möjligheter!

Läs gärna boken "Måns och Marie - från höst till vinter" om du vill påminnas om allt som året bjuder på 

Av Annika Gelin - 29 augusti 2010 09:45

 

Tack, Åsa, för det mysiga kalaset du bjöd oss på igår!

Fantastiska bullar, spännande tipsfrågor och härliga bilder från Disney.

För att inte tala om den mumsiga pajen och de läckra kräftorna!

Tack också mamma för tårtan, supergod!

Tack också ÖSK för supermatchen igår! Där manglade ni Helsingborg så det hette duga! Grabbarna på kalaset var glada och belåtna.

Nu ser vi fram emot biokvällen med Julia Roberts i oktober.
   
 

Av Annika Gelin - 29 augusti 2010 09:38

 
Det är inte alla barn som har det bra.

Efter att ha läst dagens tidning är jag upprörd. Att barn med funktionshinder är utsatta på många sätt var väl ingen nyhet, speciellt inte eftersom jag lever nära ett sånt barn. Men att det fortfarande idag 2010 begås sådana övergrepp och kränkningar i samhällets namn är fruktansvärt. Oacceptabelt.

Flickan som idag är 16 år fick tidigt diagnosen ADHD och autism. Hon sattes först på en skola där lärarna hade specialkunskaper. Sedan längs vägen spårade det ur. Flickan kastades in och ut ur olika behandlingshem och hanterades som ett djur.

Mamman, den olyckliga, kämpande mamman slet för att få vård.

Idag bor flickan hemma hos sin mamma och syster. Ofattbart. Jag finner inga ord. Måtte orken aldrig sina hos alla mammor och pappor som kämpar för sina barn med funktionshinder!  Ni är många därute!

Av Annika Gelin - 28 augusti 2010 13:36

 
Heja syrran! Snart kommer vi!

Du fyller i den fantastiska sensommarmånaden augusti - och vi vill hylla dig!

Det var faktiskt du som lärde mig för länge sen att livet är vad man gör det till.

Ansvaret för hur mitt liv ska bli är bara mitt! En mycket avgörande insikt som jag tackar dig för. Du är suverän! Kram på dig!


Av Annika Gelin - 28 augusti 2010 13:30

 

Det är sensommar - men under veckan som gått har jag haft höstkänning.

Ni undrar kanske vad det är.

Tänk att det är ungefär som att gå och vänta på julen, mysa, känna in alla dofter och lyssna på alla låtar som ger en speciell stämning och känsla.

Höstkänning får jag av den nya tidskriften yourlife. Äntligen ett magasin med mindre reklam och mer innehåll, långläsning. Härligt!

Höstkänning får jag av dottern som kommer in i sovrummet och väcker oss med orden " idag är det en strålande morgon, se hur solen skiner!"

De orden ledde oss till spåret. Att vandra i skogen och dra in den friska luften, det är höstkänning!

Eller att börja bläddra i den splitternya romanen "Vinteräpplen" av Josefin Sundström och glädja sig åt att få sig till livs en inspirerande samling ord - det är höstkänning! 

Av Annika Gelin - 25 augusti 2010 13:59

 
Ett gott liv vill vi alla leva - och för mig innebär det goda livet att musiken är i fokus! Sången, jag kan inte leva utan den, den ger mig kraft och möjlighet att uttrycka mina känslor på ett unikt sätt. Nu har mikrofonerna vilat ett tag.

Kören har haft sommarlov - och är ännu inte i full gång. Men två stora musikaliska projekt väntar. Julens konserter - och vår nya show! Den är hemlig och ska ha premiär under 2011. Jag lovar att den kommer att bli det bästa Glöd har gjort! När vi samlades senast och arbetade kreativt med de olika numren insåg vi att det här blir hur kul som helst! Så vänta bara - och följ utvecklingen av det hela på vår hemsida www.korenglod.se  

Av Annika Gelin - 24 augusti 2010 11:45

 

Något nytt och oväntat kommer i min väg. Som skorna i trädet på Rottneros park. En installation som överraskade. Skilde sig från mönstret.

Jag blir glad av sånt. Min hjärna mår bra av sånt. Du kan hitta det i konstens, musikens eller litteraturens namn - nya grepp som´friskar upp. Men du kan också tänka till i din egen vardag. Kanske sätta dig hemma på en ny plats med kaffet?

Prova ett nytt TV-program? Eller ett nytt recept?

Kanske är du så modig att du sätter dig vid ett annat bord vid kaffet på jobbet?

Eller som min vän med det vackra röda håret som snart ska hoppa tandem i fallskärm? Vi har alla våra olika gränser. Men ta ett nytt grepp, det mår du bra av! 

Av Annika Gelin - 24 augusti 2010 11:34

  

Tillhör ni dem som tror på positivt tänkande?

Nu menar jag verkligen tror på tankens kraft att slå in?

Tänk om det är sant? Om tonen i mina tankar, färgar innehållet i mitt liv så att det antingen blir färgrant och mustigt? Eller mer åt det svarta hållet?

Om jag tänker att morgonen jag fått är härlig kanske dagen får en vackrare nyans?

Om jag tänker att jag kan göra de de uppgifter jag fått med bravur kanske jag gör dem med glans? Motsatsen - jag klarar inte det här - blir ett misslyckande.

Nu när jag skriver detta sitter jag hemma och är snorig. Huvudet är fullt av snuva och värk - och på jobbet finns massor att göra. Just denna vecka.

Men jag försöker styra mina tankar och se det positiva i att jag just nu har möjlighet att vila. Jag tar chansen.

Och i ett större perspektiv - drömmer jag om huset vid havet. Ett sånt jag såg på semestern. Just ett sånt hus kommer jag att ha en vacker dag. Precis som den här. Jag ser framför mig hur jag sitter på bryggan och skriver på en bok. Vad spännande det ska bli!

   

Presentation


Annikas brygga - en skön plats i tillvaron. Där jag lutar mig tillbaka med utsikt över livet och funderar. Över stort och smått som händer. Välkommen!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards