Alla inlägg under oktober 2014

Av Annika Gelin - 31 oktober 2014 21:00

När det är så ofattbart mörkt behöver vi göra saker som lyser upp. Därför tog jag med mig dottern till ett ställe för själen igår. Loka Brunn. Bad, god mat och ett lugn i stormen. Ikväll åkte vi till eldsfesten i Karlslund. Tusentals ljus, marschaller, eldkorgar, ljusslingor, ljus överallt. Det var vackert, så fint! Det lyste upp inuti!

Av Annika Gelin - 31 oktober 2014 14:24

Jag hade så många föreställningar om döden. Jag visste nog hur det skulle kännas. Så kom den där morgonen på höstlovet. När darlingen plötsligt kom hem från jobbet för att "vi måste prata". Pappa hade somnat in på natten. Vadå? Kvällen innan hade vi suttit och ätit rotmos och pratat. Visst gav jag honom en kram, jag gjorde väl alltid det? Min hjärna slogs ut, samtidigt som den förvandlades till en biograf med filmklipp från mitt liv med pappa. Igår hörde jag hans röst beskriva att "det var som vanligt". Idag hade rösten tystnat. Allt var ovanligt.
365 dagar senare tittar jag på filmklipp från våra sista turer till kantarellskogen och tranbärsmossen. Tänker på hur lite jag begrep. Att vara med om när den man älskar dör är den ultimata förändringen. Det mest definitiva. En deadline som inte går att rubba. Bara den som varit med om det förstår. Det overkliga, ofattbara, omtumlande. Det stora tomrummet. Hans stövlar i pannrummet, ryggsäcken i garaget. Pappa, du kommer aldrig tillbaka. Oändligt saknad och älskad är du av oss som blev kvar. Vi kunde inte välja att få fortsätta livet med dig. Men vi kan välja att leva vidare på det sätt som du önskade. Och det gör vi. Ända hit har vi tagit oss, med sång och skrivande och med bilden av dig närmast hjärtat. Sorgen är kärlekens pris. I helgen tänder vi ljusen för dig, för Staffan och Henrik. Kärlekens ljus brinner i evighet.

Av Annika Gelin - 28 oktober 2014 11:31

Livet är fullt av kontraster. Igår var livet fullt av att titta på gravstenar och att delta i julshowsmöte. Så ser livet ut för mig och så ser livet ut för dig. Både och. Hela tiden. Allt är inte enkelt men det måste gå. The show must go on som det heter. Oavsett hur mycket gråt som finns där nere i magen så finns skrattet intill. Du är alltid starkare än du tror.

Av Annika Gelin - 26 oktober 2014 17:11

Hade jag jobbat svart? Nej, bara sprungit en runda med grannen och bra gick det. Vi kände oss starka på riktigt och körde ända in i kaklet.
Sonen började gapskratta när han såg mig och dottern spärrade upp sina blå när hon såg mig. Och när jag tittade i spegeln blev jag förskräckt. En träskmänniska...

Av Annika Gelin - 24 oktober 2014 18:42

Var det ett hotell jag kommit till? Med eget spa, pub och inredning i ljusa och fräscha kulörer? Nej, Gerdas gård är inget hotell. Men alla som jobbar där ger 100 procent för att du som bor där ska trivas. På köpet får de en så bra arbetsplats att de knappt vill gå hem när arbetsdagen är slut. Nu bor ju jag i Örebro. Men när jag blir gammal skulle jag vilja ha det som Elsa, Inga- Brita och Lars-Erik har det. After Work med anhöriga på fredagarna. Egen bakstuga, pysselrum och höns som går och pickar i trädgården. Jag har aldrig spelat bingo, så varför skulle jag börja med det när jag blir äldre? Jag skulle såklart vilja bo fint och bli omhändertagen av människor som trivs med sitt jobb- och som får vara delaktiga i sin arbetsplats. Då skulle ju tiden gå fort, precis som Inga-Brita beskrev det. När jag nu sitter och reflekterar på tåget hem, känner jag vilken otrolig kraft det finns i kloka människors ideer. Och råkar de födas i chefers huvuden och tas emot av lika kloka medarbetare kan det bli så härliga konsekvenser som på Gerdas gård. Sunt förnuft, mycket hjärta och kreativitet som tas på allvar, det är modellen. Inte rocket science direkt, som Hanna, en av medarbetarna sa. Något för de som pratar om bristande resurser i äldrevården att fundera på. Själv så behöver jag några dagar att varva ned hjärnan på innan jag ska smälta ned alla intryck i ett reportage. Hjärnan är överhettad och hjärtat jublar över det jag fick se och höra. Det finns hopp om livet före döden.

Av Annika Gelin - 24 oktober 2014 08:12

Är i Göteborg för att göra ett reportage
om äldreboendet Gerdas gård där de genom arbeta på ett annorlunda sätt har fått bättre arbetsmiljö, bättre boendemiljö och ekonomisk vinst. Passade på att åka hit på min lediga dag och umgås med darlingen som åkt hit med gryningståget. En lång jogging till Slottsskogen var precis vad vi behövde! Väldigt mycket höst med ett lätt regn i ansiktet. Gratis peeling!

Av Annika Gelin - 23 oktober 2014 11:21

Ibland blir det tuffa tider. Livet drabbar dig på ett eller annat sätt. Du kämpar på men mår inte bra. Då kan det vara klokt att ta hjälp utanför familjen. Hitta en coach, ett samtalsstöd, en kurator. Jag gjorde det när vi kämpade i ovisshet kring dotterns status- och vet du vad. Jag skäms inte det minsta! Snarare tycker jag att det är skamligt att vi år 2014 inte alltid ser det som lika självklart att själen ibland får kramp som att vi bryter ett ben, och att det skulle vara konstigare att anlita den ena eller andra sortens kompetens ställer jag inte upp på!
Snart kommer nya numret av Din hälsa ut på vårdcentralerna i länet. Där kan du läsa om vad min coach har betytt för mig.

Av Annika Gelin - 22 oktober 2014 23:26

Har du läst en text som förändrat din syn på något? Jag minns det som igår. Ana Martinez beskrev hur hon kom till Sverige och blev kär i landet med det stora mörkret. Vinterhimlen, den oändliga stjärnbeströdda så makalöst magisk. Förtrollande oändlig. Ordlös gick hon där inunder den svenska himlen och kände sig omfamnad. Trygg. Jag läste och log. Minns såväl hur hennes fantastiska, kärleksfulla beskrivning av vintermörkret flyttade in i mig. Sedan dess är jag inte längre rädd för att mörkret ska komma. Hennes ord öppnade min blick för poesin i vintermörkret som bjuder oss att vila. Vi stillar oss och tänder stearinljusen, vi blickar upp mot stjärnorna och ler. När vi minst anar det vänder det och går mot ljuset och våren igen.

Presentation


Annikas brygga - en skön plats i tillvaron. Där jag lutar mig tillbaka med utsikt över livet och funderar. Över stort och smått som händer. Välkommen!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards