Alla inlägg under juli 2012

Av Annika Gelin - 31 juli 2012 20:12

 

Jag hatar dem! Invaderar min tillvaro, tar över och brer ut sig utan att fråga om lov. Förpestar marken där jag går och gör den ful. De negativa tankarna som varit framme i sommar. De får mig att må dåligt och gör tillvaron grå och solkig. Våra tankar är ju inte verkligheten, de är bara tankar som får oss att tro att verkligheten ser ut på ett visst sätt - men ack vilket kraftfullt instrument de är i våra liv! Det är tankarna som avgör hur ditt liv ser ut i mångt och mycket - och levnadskonsten består främst i att alltid ha behagliga tankar. KOnstruktiva tankar som leder dig framåt. Det som är bakom kan du inte göra något åt men nuet och framtiden kan du påverka. Ännu en anledning till att jag längtar så himla mycket efter mina joggingrundor. De gör min hjärna så mycket gott och tar fram de ljusa tankarna. Och sången sen, den lyfter mig från bekymmer och det som känns jobbigt till en högre nivå. Vi lvere ju alla i dalar och höjder, det går upp och ned. Men så länge jag kan springa och sjunga har jag energin till allt jag orkar. Vill rusta mig inför höstens prövningar nu, så snälla virus, ge dig av!

Av Annika Gelin - 31 juli 2012 20:07

Foto: Jesper Gelin.

Efter kärleksfullt och enträget tjat från arbetskamraterna som också är fotonördar slog jag till. Köpte den där systemkameran jag sneglat på så länge. Och jag ångrar inte köpet en sekund. En ny och bättre värld har jag fått tillgång till. Fler detaljer, större skärpa - ja, jag är kär! Sonen och jag gick på fotopromenad en kväl. Oj, vad mycket som finns att se genom kamerans öga! Så mycket vackert om man bara går runt med öpna sinnen, och en underbart begåvad kamera! 

Av Annika Gelin - 31 juli 2012 20:03

 

Min kropp är väldigt förtjust i långsamhet på mornarna. Långa, sköna frukostar är det bästa den vet. Fil med bär och musli, en kopp kanelkaffe och en grov macka med ägg gör susen. Är det lördag blir det Melodikryzzet. Då stillar vi oss, darlingen och jag, spänner öronen och lystrar. Har inte orkat fundera så mycket på att det snart är dags att ställa väckarkockan. Minns knappt hur man gör. LÅngsamma frukostar är semesterns bästa, helt klart! 

Av Annika Gelin - 31 juli 2012 19:50

 

I vår familj finns det rörelseglädje i mängd! Ja, vi kan nog kalla oss ganska fysiska. Vi gillar att cykla, springa, promenera och gå. Vissa spelar mest boll - men fysiska är vi allesamman. Så en av sakerna som jag längtat mest efter i sommar var att öka på dosen. Gå upp tidigare än övriga familjen, locka med grannen på en jogging och sedan doppa sig i poolen. Vilken start på dagen! Eller att dra med darlingen på en jogging i skogen och sen bada i sjön. Men viruset satte stopp. Nu skriker varje por i kroppen efter att få känna den där adrenalinrushen och sen endorfinkicken efteråt. Ser fram emot en höst med massor av motion! Mannen har försökt, trots att det var han som började med viruset. I Skåne drog han med sig polaren Mats på en tur. Sickna snyggingar! 

Av Annika Gelin - 30 juli 2012 11:31

 

Som sagt - det enkla är alldeles underbart! Jag blir nytankad av energi, ljudet från vattnet som slår mot träet, doften av sjö, solen i nacken, bara fötter mot plankorna. En badnörd, det är vad jag är!

Av Annika Gelin - 30 juli 2012 11:26

 

Det är sommar och då vill jag njuta den på bryggan. Ibland ensam men gärna med sällskap av någon jag älskar.

Som min mamma. I lördags fick vi bryggtid. Vi gjorde en utflykt till mammas barndomsland, Toltorp, Närkesbergsfestivalen. Där traskade vi runt bland 6000 andra, fyndade tavlor, åt kycklinggryta och fikade med bonnkaka och kaffetår. Provade hattar, lyssnade på musik och pratade med släkt och vänner. På hemvägen stannade vi vid närmsta brygga. Drack vårt kaffe, pratade och tog ett dopp. Det var somrigt, det var lugnt, det var en fin dag. Bara vara tillsammans utan klockan, det är lyxigt värre!

Av Annika Gelin - 29 juli 2012 21:37

 

Har lärt mig en sak den här sommaren. Det går inte att styra över alla dagar, alla tankar och alla känslor.

Det går liksom upp och ned - eller så känner man ingenting. Då kanske det har passerat en gräns och jag har stängt av. Så har det nog varit denna gång och det är värre tycker jag. Tre veckor av någon slags dimmig avstängdhet tog det. Sen blev jag sjuk - och efter det hände nåt. Systemet klickade igång sig - och alla sköna känslorna kom tillbaka med rejäl kraft. Underbart att vara tillbaka i glädjen, att få vara tillbaka i normaltillståndet med ett flöde av livsglädje. Jag brukar ju ha min parabol insälld på glädjen - och har saknat den ett bra tag. Så är det att vara uttröttad - men desto mer underbart att känna igen! Tar igen förlorad tid så gott jag kan!

Av Annika Gelin - 23 juli 2012 14:04

Jag har en hjärna jag är stolt över. Den är den kroppsdel som jag är mest glad för, den är lojal, stöttande och lyfter mig för det mesta. Men när kroppen inte orkar ställer den till problem. Den har lite svårt att koppla av. Som nu när någon slags influensa seglat in i cellerna och tvingat mig till sängläge. Kroppen tar tacksamt emot läget men inte hjärnan. Den sonderar terrängen och upptäcker genast tre böcker,två radioprogram, tre tvprogram och diverse andra ting att fördjupa sig i när tillfället bjuds. Knäppt men så är fallet att jag måste skydda mig från min egen hjärna just u. Annars kanske den påbörjar ett nytt bokprojekt när febern stiger.

Presentation


Annikas brygga - en skön plats i tillvaron. Där jag lutar mig tillbaka med utsikt över livet och funderar. Över stort och smått som händer. Välkommen!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards