Alla inlägg under januari 2011

Av Annika Gelin - 31 januari 2011 22:34

 

En stund i soffan med Beck och jag är rustad inför arbetsveckan.

En måndagkväll med Gynekologen i Askim - och jagler hela vägen till sängen!

Så mycket igenkänning, så många karaktärer att älska och hata.

Vad vore söndagskvällarna utan Ove i Solsidan?

Tacka vet jag "Bonde söker fru" - sommaren och den spirande käleken flyttar in i vardagsrummet. Inte ska apoteket få något besök av mig - så länge det finns svenska serier och filmer att gotta sig i och må bra av! 

Av Annika Gelin - 31 januari 2011 22:23

  

Skulle gärna sitta på en Finlandsfärja på väg till Åbo. Allra helst i den ljuvliga sommartid. Man tänker så bra på en båt. Hela livet är en resa- och då blir tankarna förstärkta av att jag reser dubbelt upp. Jag har så mycket tankar - och hjärnan ockuperas av så mycket. Som arbete och familj och allt man måste och vill göra bra. Om jag satt på den där färjan och bara hade den oändligt vackra himlen som sällskap kunde tankarna släppas fria. Livet är så svårt ibland - inte alls rättvist eller enkelt, inte alltid roligt eller lustfyllt. Att vara en god medmänniska - hur är man det? Hur mycket får man bry sig innan det övergår i något annat? Finns det gränser för hur man kan och får hjälpa en annan människa? Vem ska bestämma sånt? Kanske är det magkänslan som får avgöra - som så ofta förr. När det känns fel är det fel. Men hur ska jag veta att just min tolkning av var dina och mina gränser går är rätt? Kanske var svaren närmare om jag satt under den bara himlen och kände vinden smeka mitt hår. Kanske skulle svaret vara att livet aldrig kan vara rättvist eller ens alltid vackert - men att livet alltid är större än vad vi ens anar. 

Av Annika Gelin - 25 januari 2011 16:27

  

Om jag fick önska skulle jag få uppleva det igen. En sån där vårdag när jag cyklade hem till farmor. I dikeskanten var det gult som smör av kabbeleka.

Fåglarna kvittrade. Farmor och jag plockade nässlor i skogsgläntan nedanför huset. Vi talade om stort och smått. Sen drack vi hett kaffe och åt varsin nybakt sockerkaka. Det är en bild från min barndom som jag sparar ömt.

Sen när kabbelekan blommar i vår ska jag tänka tillbaka på farmor. Jag saknar henne så.

Av Annika Gelin - 24 januari 2011 08:40

 

Morgonen idag var annorlunda. Inte så styrd. Fick då plötsligt ett rum i hjärnan som kändes som en överraskning. En lugn stund. Tid att tänka.

Kändes väldigt skönt. Öppnade fönstret mot vårvintermorgonen och lyssnade på en kvittrande fågel. Plötsligt kändes våren nära - och sorgen mattades för en stund. En fågel sjöng för mig - och jag slappnade av en stund, slöt ögonen och tänkte - det ordnar sig. Så skönt, så skönt - för en stund.

Av Annika Gelin - 23 januari 2011 22:26

 

Nog visste jag det från början, i hela mitt vuxna liv - och föralldel genom uppväxtåren också - har jag vetat om att livet inte bara är grönt och skönt.

Ibland är det rätt grått och trist också. Så sant som det är sagt.

Men vad gör man när man inte ser någon lösning på bekymmer?

När allting bara snärjer ihop sig till ett olöst trassel som skymmer sikten?

Vad gör man när inte ens det som brukar vara roligt känns kul?

När hela livskällan sinar - var ska man då leta efter vatten?

Jag vet inte och det skrämmer mig.

Men nånstans hittar jag väl en brunn, det brukar jag göra. Men just nu brer öken ut sig och jag är trött på att vara törstig. 

Av Annika Gelin - 22 januari 2011 20:20

  

Åh, vad det blommade igår! Inuti alltså. Ute var det fortfarande kallt, bistert, fruset, dött och halt. Men inuti Parkteatern slog musiken ut i full blom.

Svenska kammarorkestern gjorde aftonen tillsammans med Barry Banks, Peter Flack, Marie Kuhler, Roine Söderlundh och Anki Albertsson. Temat var filmmusik. Så tacksamt! Helt underbart att sitta i flera timmar och bara få njuta. Av härliga låtar, grymma musiker och en röst som fick huden att knotttras av vällust.

Och jag tyckte att som kontrast till det musikaliskt finstämda fick Hjalmar och Astrid Höök ännu tydligare humoristisk profil. En genialisk krock, en befruktning utöver förväntan. Makalöst vackert, roligt och bra!

Mycket trevligt att gå tillsammans med mor, far, faster och farbror. Det gör jag gärna om!

Av Annika Gelin - 18 januari 2011 21:49

 
Det var länge sen jag skrattade så att jag kissade på mig. Men igår var det dags.

På körrepet sjöng vi "Jazzbacillen" och kan numera träna på rörelser, koreografi direkt eftersom vi nu repar på egen scen! Och kusin vitamin Sofia fick den äran att gestalta självaste bacillen. Och som hon gestaltade! Alla hade stora problem - både över- och understämmor - och värst var det för Nettan som i ögonvrån såg den hoppande bacillusken. Vi i Glöd är vana vid att skratta åt och med varann - för så blir det bara när vi träffas. Men denna inlevelsefulla bacilldans tog priset hittills. Tur att vi har ett tag att repa av oss - för annars skulle det inte gå! 

Av Annika Gelin - 15 januari 2011 19:12

 

Vad är det som den här vintern gör med oss?

Alla som känner mig vet att jag är en tämligen glad och positiv person som älskar årstiderna. Men just nu känns det som om musten gått ur mig. Jag är trött på färglösheten, på mörkret, på att spänna benen när man går ut för att det är en skridskobana att gå på överallt. Vintern tar ut sin rätt - och den känns rent fysiskt. Därför försöker jag sätta färg på varje dag. Imorgon blir det skidor och utomhusfika med goda vännerna. Då blir jag gladare, det vet jag. 

Presentation


Annikas brygga - en skön plats i tillvaron. Där jag lutar mig tillbaka med utsikt över livet och funderar. Över stort och smått som händer. Välkommen!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards