Alla inlägg under juli 2011

Av Annika Gelin - 24 juli 2011 18:42

 En stund i taget. Vi har bara det som är nu. Varandra. Solen bakom eller framför molnen - det kvittar. Bara vara. Njuta. Känna efter och inåt. Där inne finns det du söker. Ute i det fria finns blommorna, de bara är. Lukta, känn på sommaren. Den är. Nu! 

Av Annika Gelin - 24 juli 2011 18:33

Plötsligt slog den till. Mitt i sommaridyllen. En fredag när vi som bäst planerade fredagsmyset och helgutflykten. Ondskan. I form av en man som planerat sitt dåd i tio år. Lät bomben brisera mitt i den norska huvudstaden. Skapade kaos och sysselsatte ordningsmakten. Åkte sedan ut till en ö och avrättade barn och ungdomar som inte förstod att döden kom. Från en stund till en annan slogs vårt grannland i spillror. Bilderna som kablas in är overkliga. Chockartade. Ogripbara.

Hjärnan har jobbat febrilt sen i fredags för att förstå men det är så svårt. Jag sitter vid TV:n och försöker förklara för min son. Hur kan detta hända? Hur är det möjligt att en människa kan genomföra något dylikt? Tänder ett ljus för våra norska vänner och alla om sörjer. Vi är många som tänker på er nu. 

Av Annika Gelin - 24 juli 2011 18:27

 Hur marknadsför man bäst en TV-kanal för barn? Jo, genom att bjuda in till en rad sommarkonserter med kända barnartister och toppa med presentregn och lite annat barnfriande! Så var det när Nickeloden hade happening i Kristinehamn - och det bjöds på uppträdande av flera sångare av rang. Däribland Markoolio. Jag är imponerad av hans sätt att ta sig an barnen. Så gulligt och varmt bjöd han in dem att sjunga med honom - och fick dem att känna sig bekväma med den speciella situationen. Mannen är en naturbegåvning, den saken är klar! Fler borde ta efter honom. 

Av Annika Gelin - 24 juli 2011 18:23

  Kanske det bästa med att ha semester är dessa små utflykter man kan göra.

Att bestämma sig - vi åker dit - med en matsäckskorg och sen bara göra det.

Det är spännande att utforska nya platser. Man behöver inte åka långt.

En dag drog vi till Kristinehamn ett gäng, vuxna och barn. Och se vilken vacker skärgård som dolde sig bakom stan. Sverige är fantastiskt - och årstiderna är en gåva till oss om du frågar mig.

Av Annika Gelin - 24 juli 2011 18:20

  Dofterna, tystnaden, grönskan - så plötsligt ser man dem. Guldgula. Ett riktigt fynd!

Av Annika Gelin - 24 juli 2011 18:11

För 37 år sen började det. Min kärlek till skogen. Det är min fars och min mors förtjänst, de är riktiga skogsälskare och bärplockare. När jag var liten tog pappa med mig till blåbärsskogen, vi lade oss i riset och tog en bild som nu sitter vid min säng. Nu tyckte vi att vi ville göra om det - så här är vi, 37 år senare.

Skogen är fortfarande lika skön! 

Av Annika Gelin - 24 juli 2011 18:01

  

När jag var liten läste jag en bok som hette "Livet enligt Rosa". Den handlade om en ko och hennes liv. Vi har en del att lära av korna. De går där i hagen och plirar med ögonen, de lägger sig ner och bara är. Tuggar lite på ett grässtrå, låter flugorna surra runt dem och människorna jaga vidare i tillvaron. Jag studerade dessa kossor från en underbar äng i Tranemo och var så in i bomben avundsjuk. För jag hade nyss gått på semester men ännu inte hunnit ikapp med känslorna.

Den där känslan av lugn, ett absolut stilla lugn som man längtar efter att semestern ska ge hade inte infunnit sig. KÄnde mig nästan gråtfärdig av att bara vara trött och tom. Men kroppen är klok. Efter en dryg vecka så kom det. En dag vid vattnet, en dag på stranden. När solen sken och allt vi tänkte på var när nästa dopp skulle bli och när vi ville fika. Jag är så tacksam för att jag kan känna igen.

Jag känner igen. Det är sommar och jag kan njuta.

Av Annika Gelin - 17 juli 2011 18:19

 

Mental vila. Ny kraft. Energiladdning. Så är det för mig att komma till skogen. Vandra en stund, titta på buskar, blommor och träd. Lyssna till suset från träden och fåglarnas kvitter. Ta fram en matsäck. Äta den. Fundera. I veckan som gått jar vi varit i skogens underbara gröna famn varje dag nästan. Igår blev det Ånnaboda. Korvgrillning med goda vänner. Kaffetår. Ernstbröd. Och så det bästa. Efterrätten - ett dopp i sjön. Härligt!

Presentation


Annikas brygga - en skön plats i tillvaron. Där jag lutar mig tillbaka med utsikt över livet och funderar. Över stort och smått som händer. Välkommen!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards