Alla inlägg under mars 2011

Av Annika Gelin - 25 mars 2011 18:00

  
Jag struntar i om det blåser isvindar ute. Det är fredag!

I frysen väntar trinda små chokladbollar rullade under skratt och bus.

Framför Tv:n sjunger en röst med i barnprogrammet.

Våffelsmeten ska snart vispas, det är final i Let's dance - och i trädgården blommar de första små snödropparna. Vad kan man mer begära?

Alla ni som läser - njut av fredagen!

Av Annika Gelin - 23 mars 2011 21:55

  
Åh, vad hungrig jag är! Försöker gå ner nåt kilo genom att äta lätt ett av dagens mål - och det funkar visserligen. Men det ständiga suget i magen är svårt att vänja sig vid. Satte mig dumt nog ner ivirgt påhejad av sonen och tittade på "Sveriges mästerkock". Och där lagade de choklasmousse med hallon och flarn.

Snacka om att jag dreglade. Som tur är närmar sig fredagen. Det är veckans bästa dag av många anledningar. En är att det är tillåtet att äta vad man vill då.

Och dessutom blir det bullbak denna fredag. Mums!

Av Annika Gelin - 22 mars 2011 20:31

  

Ta inte livet för allvarligt - du kommer aldrig ifrån det levande!

Någon har kläckt den kloka meningen. Ändå verkar vi alla mer eller mindre hamna där. I ett uttröttande liv som urholkar kroppen, anstränger hjärna så till den milda grad. Tempot i vårt samhälle, kraven från andra men inte minst från oss själva är oändliga. Då är det lätt att glömma att hjärnan behöver vila - återhämtning för att kunna fungera bra. Lyssnade på Aleksander Perski, en av landets fräsmat stressforskare häromdagen. Han betonade sömnens betydelse i sammnhanget. Den som sover rejält klarar påfrestningar mycket bättre än den som naggar på sömnen. Och hur gör svenska folket tror du? Jo, vi sover allt mindre. Från de gyllene åtta timmarna är vi nu nere i mindre än sju timmar per natt. Dumt!

Hjärnan mår bra av att vi varvar prestationer med aktiviteter som är lustfyllda.

Vad du gör - det kan bara du bestämma. Du kanske bakar, går i skogen eller latjjar med barnen. Men jag gillar att "leka" med kören. Nu när vi bygger våra nya shownummer är det bara att släppa på prestationskraven och leka. Bort med hämningarna, släpp på spärrarna och flippa ur! Igår skrattade vi på oss i Anna-Malins och Annas nummer. Bilden ovan är från en annan "lek". Malin fyllde 40 och älskar grönt - så vad gjorde vi? Färgade håret grönt och klädde ut oss i gröna papper! Kul - det var bara förnamnet!

Av Annika Gelin - 22 mars 2011 20:19

  Var på ett fantastiskt gott kalas häromdagen. Kusinen fyllde 9 år - och syster yster som gillar att baka hade laddat upp med diverse smarrigt. Bland annat världens godaste hallontårta där hallonen var lite, lite frusna. Mums!

Innan jag åkte hem fick jag prova hennes nya löpardojjor - och snacka om att jag blev golvad. De kan tala!!! Har ni hört något så märkligt - de sablans skorna säger till dig att börja kuta igen om du skulle råka ta en paus!!! Vad kommer härnäst?

Trosor som skäller när du tar av dig dem?

- Nejdu, lilla gumman! Nu får du allt använda mig en dag till  -vi måste tänka på klimatet och spara på tvättmedlet!! Man baxnar...!


Av Annika Gelin - 19 mars 2011 14:40

   Såhär efter de dramatiska händelserna i världen har jag gått och blivit sjuk.
Nej, det är inte Hongkong- eller Svininfluensan. INte kräksjukan eller ens någon simpel liten snuva. Nej, den här bacillen slår mot insidan. Den angriper själen.

Jag kallar den tulipanafebern. När hela mitt mentala immunförsvar slogs ut av alla fasansfulla ögonskildrningar från Japan och Egypten fick bakterierna fäste. Jag blev sjuk av iver att göra världen vackrare. När det nu har gått snart en vecka sedan Tsunamivågen i Japan svept in jorden i ett svart sorgetäcke, och det inte fanns några mer tårar att fälla över kvällstidningarna, kom lusten att frossa i tulpaner. Läppstiftsrosa, syrénlila och apelsinorange, dessa blomster hemsökte mig om natten. Tänk att hjärnan kan reagera så märkligt!

Klart att jag ska skicka pengar till Japans folk, klart att jag vill bidra för jag ser ju att det som dessa stackars människor behöver är mat, kläder, husrum och människor som bryr sig. Men under tiden, när media pumpar ut alla dessa bilder av fasansfulla människoöden kommer jag att se och längta efter dessa tulpanfång. För jag behöver det som motvikt till allt det svarta, livets mörkaste scenario. Det sitter fast på näthinnan - men tulpanerna får mig att orka vara människa. I en värld så tuff som vår.

Av Annika Gelin - 16 mars 2011 21:47

 

Efter en lång tröttande vinter som slitit på kropp och själ har det hänt något.

För några dagar sen klack det till inuti - och lusten vaknade. Det känns som om jag vaknat ur idet typ. Som en sömnig björn upptäcker jag livet igen  -och allt som gläder mig samlar jag på. Så ikväll känner jag lycka och tacksamhet.

Har haft två enormt roliga dagar på jobbet med kreativt skrivande. Nästa vecka bloggar jag på "Du och jobbet" - och det var så kul att få bubbla fram fria texter!

Idag har jag ätit lunch med en av mina goaste vänner. Ett riktigt djupt samtal fick vi till - och det var lika givande som vanligt. Dessutom åt jag den godaste ceasarsallad jag ätit. Och ikväll har jag haft mina informatörskompisar här. Trogna, kära vänner från studietiden som fortfarande finns med i mitt liv.

Jag är glad över det trots att vi inte ses så ofta!

Och igår fick jag rapport från min mamma. Hon har hittat den först blåsippan!

Jag blir så nostalgisk att jag vill gråta. Vi har alltid sen jag varit liten flicka letat blåsippor på ett visst ställe. Det är tradition att vi åker dit med en kaffetermos och möter våren. Jag är så glad för att jag har mina föräldrar kvar! De fyller 70 i år - och jag är 41. Du som läser detta - ta dig tid att fånga våren i en dunge nära dig. 

Av Annika Gelin - 13 mars 2011 21:50

  

Ett riktigt ös var det! Stämning - fast det bara var genrep.

Snuddade vid tanken att får stå där någon gång själv. Händer det så händer det.

Allt är möjligt! Njöt av varje sekund. Danny var bäst tyckte jag! Ett superproffs med stort hjärta och rytmen i blodet! 

Av Annika Gelin - 13 mars 2011 21:47

 

Det kan vara just det du behöver. Ett miljöombyte. Nya intryck, nya tankar.

Att stå mot en annan husvägg och lapa sol. Härligt! 

Presentation


Annikas brygga - en skön plats i tillvaron. Där jag lutar mig tillbaka med utsikt över livet och funderar. Över stort och smått som händer. Välkommen!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards