Alla inlägg den 12 oktober 2014

Av Annika Gelin - 12 oktober 2014 22:14

För många herrans år sedan sökte jag jobb där. Nu styrde vi kosan dit, darlingen och jag, för att få andas ut och mysa lite. Åkerby herrgård, utanför Nora. En herrgård med anor och historia, rum med utsikt. Nedanför byggnaderna låg Fåsjön inramad av brinnande höstskog. Lördagen bjöd på ett särdeles milt och soligt väder. En tvåtimmars runda i skogen fyllde oss med syre och samtal. Bastubad och lite läsning. Sen var vi hungriga som oxar. Soppa på KarlJohan till förrätt, hjort från Hjortkvarn med potatiskaka till huvudrätt och chokladtårta till efterrätt. Herrgårdens ägare, Anna-Lena Persson präglade besöket med sitt brinnande engagemang och sin förmåga att besjäla huset med dess spännande historik. Hon bjöd också på berättelsen om Maria Lang, författarinnan som var Noras stolthet. Lang som ofta besökte herrgården, hittade inspiration där och var en mycket nära vän till Anna-Lenas faster. Eftersom jag plöjt alla Langböckerna och tagit dem till mig var det väldigt kul att få skrota runt på herrgårdens loppis och där hitta juldukar som legat på Maria Langs bord. Morgondoppet i Fåsjön blev pricken över i:et. En väldigt trevlig visit!

Av Annika Gelin - 12 oktober 2014 10:21

Modiga Rut är här! Den kreativa musicerande passionären som alltid hamnar mitt i ett äventyr är en nyfödd sagoboksfigur som får mig att le! Bakom Rut står min syster Lena och min kusin Sofia. I fredags firade de att deras första bok "Modiga Rut och julkapellet" är ute. Med högläsning, sång och snack i en julinramad Teaterlada gav de oss julstämning i oktober. Skumtomtar, julmust, lussekatter och pepparkakor gjorde sitt till. Jag och dottern minglade runt och njöt av en kväll som bubblade av kreativitet! Farmor Rut skulle ha fyllt 100 år denna kväll log nog glatt ovanifrån, liksom mormor Rut med sin lapptäckskonst!

Presentation


Annikas brygga - en skön plats i tillvaron. Där jag lutar mig tillbaka med utsikt över livet och funderar. Över stort och smått som händer. Välkommen!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards