Direktlänk till inlägg 26 juni 2012

Vill att alla barn ska få smaka på smultronen

Av Annika Gelin - 26 juni 2012 21:37

 

Jag kan inte glömma honom. Pojken jag träffade idag. En underbart go kille, språksam, nyfiken i en strut på det där sättet som bara barn kan komma undan med som charmigt. Vi snackade lite, så som man kan göra, utan något mer mål än att dela en minut eller två. Så slank det ur mig, så som man frågar i dessa dagar.

- Och när ska du vara ledig då?

- Jag är typ aldrig ledig, mina föräldrar jobbar. När jag är hos mamma och hon är sjuk eller hos pappa och han är sjuk, då får jag vara ledig typ, svarade killen, och såg på mig utan att flacka med blicken.

Jag hade ingen bra replik. Vaknade bara till ur min medelklasskoma. Han rubbade mina cirklar, den där fina killen.

Vadå ledig? Är det en mänsklig rättighet för alla barn, att få ha semester och göra roliga saker?

Nej, det visste jag ju rent teoretiskt att det inte var så. Men här stod han framför mig, ett av de där barnen som faktiskt inte är undantag idag utan mer en regel. Så dum jag kände mig, så blind och döv och halt och lytt i min inskränkta lilla bubbla. Och jag ville bara krama om honom, och om jag kunde - ge honom sommarlov nu. Med massor av sol och värme och lata dagar på en strand. Och smultron med grädde till mellis. Men jag kunde inget göra mer än att skriva ner hur mycket det kramade mitt hjärta. Från och till hela dagen, kramade hans ord mitt hjärta.

Och jag ska be innan jag somnar ikväll att alla barn måtte få smaka på sommaren på något sätt. Även om de inte är lediga. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Gelin - 24 mars 2017 21:19

Så efterlängtad! Den väcker oss till liv igen! Våren är här! ...

Av Annika Gelin - 31 januari 2017 20:39

Underbart! Så kul att fota show! I'm Every woman. Så roligt det ska bli! Scenen väntar! ...

Av Annika Gelin - 31 januari 2017 20:37


Så går vi in i det nya året. Så nytt, så fräscht och oskrivet! Så många möjligheter och spår! Jag njuter. Så väldigt skönt att ha en vår i sikte och en sommar sen som kommer. Det här senaste halvåret har jag lärt mig massor om hur det kan vara i live...

Av Annika Gelin - 25 december 2016 17:24

Så kom julen. Efter en lång, mörk och snålblåsig motvindshöst. Hela december är som en utsökt förrätt. Förväntan byggs upp. Tyvärr för lite musik i år, för tomt och tyst. Men i saknaden växer längtan och drivkraften att förändra. Till nästa jul blir ...

Av Annika Gelin - 13 december 2016 22:41


Den här hösten går mot sitt slut. December är vanligtvis en tid jag älskar. Efter några mörka månader går vi in i ljuset, sången och den inre värmen. Den här hösten liknar ingen annan. Minsta möjliga musik betyder minus i tillvaron. Utmaningarna har ...

Presentation


Annikas brygga - en skön plats i tillvaron. Där jag lutar mig tillbaka med utsikt över livet och funderar. Över stort och smått som händer. Välkommen!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16 17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards