Direktlänk till inlägg 30 maj 2012

Att resa är att klättra

Av Annika Gelin - 30 maj 2012 19:41

 

Tänker mycket på att resa just nu. Är sugen på att kasta loss och byta miljö. Det är väl inte så konstigt, hjärnan är trött och suktar efter nya intryck, nya färger, nya dofter och nya perspektiv.

Tänker på resor som jag gjort. Till Stockholm när jag var liten, systrarna och mamma åkte tåg och åt räksallad på Åhléns. Fyndade alltid på Ohio och på någon bokhandel. Till Öland med släkten en gassande het sommar. Varma dagar, ljumma kvällar. Bad och bus. Till London, första utlandsresan. Annie och jag smakade på friheten och letade efter en dräkt. Sista dagarna var pengarna slut, då levde vi på kex och äppeldryck. Det gick det med!

Cypernsommaren som var stipendiebelöningen för hårt slit i skolan. Exotiska dagar på ungdomslägret och sen som inackorderad i familjen där pappan jobbade i regeringen. Jag kände mig som en prinsessa där i eget rum i det tjusiga huset. USA-resan med syrran, Florida stavades Daytona Beach. Men aldrig att jag glömmer känslan av det dubbla när vi bodde hos vår släkting i det ensliga huset. Tidningarna var proppade av mord och överfall - och TV-tablån smäckad med deckarfilm av alla slag. Chips till alla måltider - det gick inte hem hos två svenska tjejer - så vi vägrade äta det - och gick ner en rad kilon. Barcelona med grannarna, Bryssel och Rom med darlingen. Åbo med familjen, den vackra lilla pärlan vid Mumindalen. Alla dessa upplevelser bär jag med mig. Nu drömmer jag om nya. Vandra i Österrike, gå och se Peter Jöback i Phantom of the opera i London och att uppleva den underbara Amalfikusten, Sorrento. Vi får se vart det bär av. Att resa är att klättra upp till en högre nivå av liv - och det vill jag göra nu.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Gelin - 24 mars 2017 21:19

Så efterlängtad! Den väcker oss till liv igen! Våren är här! ...

Av Annika Gelin - 31 januari 2017 20:39

Underbart! Så kul att fota show! I'm Every woman. Så roligt det ska bli! Scenen väntar! ...

Av Annika Gelin - 31 januari 2017 20:37


Så går vi in i det nya året. Så nytt, så fräscht och oskrivet! Så många möjligheter och spår! Jag njuter. Så väldigt skönt att ha en vår i sikte och en sommar sen som kommer. Det här senaste halvåret har jag lärt mig massor om hur det kan vara i live...

Av Annika Gelin - 25 december 2016 17:24

Så kom julen. Efter en lång, mörk och snålblåsig motvindshöst. Hela december är som en utsökt förrätt. Förväntan byggs upp. Tyvärr för lite musik i år, för tomt och tyst. Men i saknaden växer längtan och drivkraften att förändra. Till nästa jul blir ...

Av Annika Gelin - 13 december 2016 22:41


Den här hösten går mot sitt slut. December är vanligtvis en tid jag älskar. Efter några mörka månader går vi in i ljuset, sången och den inre värmen. Den här hösten liknar ingen annan. Minsta möjliga musik betyder minus i tillvaron. Utmaningarna har ...

Presentation


Annikas brygga - en skön plats i tillvaron. Där jag lutar mig tillbaka med utsikt över livet och funderar. Över stort och smått som händer. Välkommen!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards