Alla inlägg under januari 2014

Av Annika Gelin - 20 januari 2014 17:13

Att gå ute en januaridag som den här ger livslust. Att bada i det vita ljuset laddar batteriet. Kinderna bränner när man kommer in i värmen men du längtar ut igen. Kroppen är törstig på dagsljus. Den dricker frisk luft.

Av Annika Gelin - 19 januari 2014 23:04

Dags att sova. En lång och blandad dag är slut. Packade ner det sista av julen imorse. Lika mysigt som det är att pynta, lika skönt är det att packa ner allt. Lite omelett och sen till mamma för att fixa och dona där. Ett viktigt möte klarades av. En promenad med Kajsa blev dagens motion. Gick till kyrkogården. Alla gravar ser så annorlunda ut så snötäckta. Så vitt och kallt och overkligt! Strök bort snön på pappas skylt, det kändes viktigt på nåt sätt. Förhör av landskapsläxa och coaching av sonens engelskatext blev finalen idag. Ännu en overklig dag i skuggan av oktobers händelser.

Av Annika Gelin - 18 januari 2014 17:53

Ordinerade mig själv en mil på skidor idag igen. Blå Svix i några lager, sen drog vi ut i skogen. Skönt och vackert, men bästa stunden var med kaffet efteråt!

Av Annika Gelin - 17 januari 2014 20:48

Underskatta aldrig små lyckor. Många små lyckor ger mycket glädje! Varje dag finns många glädjechanser. Om du ser dem. Har du tid kan du leva med öppna sinnen. Då springer du inte förbi dem. Som idag. Jag skulle handla mjölk. En röd kundvagn! Det piggade upp! Det lyfte mitt humör ett snäpp. Ingen jättegrej, men den röda vagnen gladde mig! Tio sådana lyckor på en dag- gör ett mer lustfyllt liv!

Av Annika Gelin - 16 januari 2014 21:46

En del pratar om mindfulness. Andra om att fånga stunden. Jag åkte skidor ikväll och vad du än kallar det så stannade tiden. Fullmåne över snötyngda granar. Mitt tickande hjärta, min regelbundna andning, skidans susande ljud när jag gled fram i spåret. Inte igår, inte imorgon, bara nu. Som att duscha hjärnan i kallt, friskt vatten och smörja in den med skogslotion.

Av Annika Gelin - 16 januari 2014 17:25

Snöflingorna dansar och jag blir lycklig! Vitt och vackert, lagom kallt när landskapet bäddas in i vintersömn. Hela naturen andas vila. Det smittar av sig på mig, på barn och man. Aldrig sover vi så gott och tungt som vita vintermornar. På kvällen längtar jag till min sköna säng. Jag kryper ned under dubbla täcken och kurar ihop mig, läser några sidor i min bok. Utanför fönstret yr flingorna vilt och vilsamt. Januari och februari, än är det vinter kvar säger mor!

Av Annika Gelin - 15 januari 2014 13:28

Jag måste. Ska bara. Lite till. Prestera mera. Så ser vårt samhälle ut idag. Det är lätt att vi glömmer bort att äta och sova som vi borde. Det är lätt att vi tappar bort allt det som livet borde vara i jakten på nåt som kallas liv. Att prioritera sin sömn är det bästa du kan göra för att må bättre. Att röra på dig likaså. Utan sömn blir hjärnan knäpp. Utan rörelse funkar den sämre. En paus är också ett bra knep för att fylla på energin. Ta paus ofta. Ingen mår bra av att du "ska bara". Du biter dig själv därbak!

Av Annika Gelin - 14 januari 2014 22:17

Vi stack ut på en snöjogging i virvlande flingors dans. Åh, vad jag älskar att vintern kom på riktigt! Så skönt att vakna till en vit vintervärld, se hur allt det vita svept in landskapet i ett mjukt och vackert täcke. Om jag känt mig lätt som en fjäder de senaste löpturerna så var det lite tyngre idag. Det är trögare att jobba sig igenom modd helt klart. Men ack så härligt det känns efteråt! Och vad gott fisken smakade!

Presentation


Annikas brygga - en skön plats i tillvaron. Där jag lutar mig tillbaka med utsikt över livet och funderar. Över stort och smått som händer. Välkommen!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards