Alla inlägg under december 2013

Av Annika Gelin - 25 december 2013 11:54

Julaftonen kom. Dottern pussade mig gomorron. Som hon förväntat på denna dag! Som hon önskat fick hon öppna ett paket på morgonen. Det blev en bok om tomtarnas julstök. Sonen däremot ville spara på sina. Efter en skön och regnig juljogging med mannen var det dusch och fina kläder. Till farmor och farfar där kusinerna väntade. En fin julafton fick vi med god mat och prat och Kalle. Trevligt umgänge och julklappar. Men min form var inte den bästa. En hel hösts anspänning blommade ut i en präktig snuva. Atjo!!

Av Annika Gelin - 23 december 2013 22:06

Det blir ingen snö den här julen. Det blir ingen jul med pappa. Det blir en jul men den blir annorlunda. Jag bakade ut den sista biten pepparkaksdeg på eftermiddagen. Tårarna trillade ner i degen, men pepparkakorna smakade som vanligt. Nu har vi slagit in de sista paketen. De ligger under granen. Dottern rusar in nu som då och kollar julklappsläget. Hon har sagt att det är julafton imorgon minst tio gånger idag. Vi nickar och ler. Mannen drog på Elton Johns "Yellow Brick road" och bjöd upp mig på golvet. Jag torkade tårarna och dansade. Det var varmt, det var skönt. Nu sitter jag i fåtöljen och tänker på alla mina vänner och alla som läser den här bloggen. Jag önskar dig en God Jul! Hur du än mår och var du än befinner dig i livet så önskar jag dig en stund av ro. Någon att prata med, något att hoppas på och något som gör dig gladare än du trodde att du skulle vara. Önskar dig att Du ska känna Julens varma, goda hjärta klappa för dig imorgon. Då min vän, är det julafton!

Av Annika Gelin - 23 december 2013 16:19

Det är snart jul. Många människor springer benen av sig i stressen över att prestera " en perfekt jul" och tömmer både skalle och konto på vägen. På väg in till stan där vi ska fika med våra goda vänner ser vi hur parkeringen vid köpcentret svämmar över av bilar. Jag tänker att världen är galen! Det är väldigt mysigt och skönt att sitta ned och prata över en varm kopp kaffe. Begrunda livet. Sen knallar jag på vinst och förlust över till en vän som är svårt sjuk. Hon är ensam och jag visste inte hur hon mådde just
idag. Men efter en stund öppnade hon dörren. Vi får prata en stund, hon får mina smultron och vi ger varandra en stor kram. Jag lovar att komma tillbaka en dag när hon har mer ork. Det känns så gott att vara där. När jag går därifrån tänker jag på så lätt det är att ta hälsan och energin för given- och hur oviktigt det känns att springa på stan och svettas i butikerna.

Av Annika Gelin - 22 december 2013 18:24

Min pappa dog i oktober och livet förändrades för alltid. Det går inte att föreställa sig hur man ska reagera, hur det ska kännas förrän det händer. Så många tankar, så mycket känslor som går upp och ned i kroppen min. Jag slungas mellan olika faser i livet, ena dagen i barndomen, andra i tonåren. Minnen radas upp som pärlband- och så som den röda tråden det oundvikliga. Ofattbara. Overkliga. Orättvisa. Pappas dagar var slut, han reste till himlen. Advent och jul är förväntan. Glädje över något som vi ska få uppleva tillsammans. Julen är att ha tid ihop, att umgås. Men hur gör vi nu när en viktig person saknas? När pappa fattas oss? Juletid är ett obarmhärtigt förstoringsglas över hur man mår som det stod i DN idag. För mig blev det än viktigare med julen. Traditionerna, förberedelserna, ritualerna blev som kryckor. Julverkstan blev en oas, doften från knäck och pepparkakor tecken på liv. Barnens förväntan på allt som skulle komma visade vägen. Livet måste fortsätta, det ska levas och det är vi som ska göra det tillsammans. Julkonserten igår var min julafton. Där och då i skenet från ljusen och i värmen från musiken fick vi fira Glöd för livet. Och alla tunga hjärtan lyfte. Musiken blev min vinterhamn. Där hämtade jag skydd och sinnesfrid. Hemma igen doftar hyacinterna starkare än någonsin. Pappa är med oss, i jul och alla dagar. Hans väsen har flyttat in i oss och han vill att vi tar hand om livet och gläder oss som barnen i jul, precis som han alltid har gjort.

Av Annika Gelin - 22 december 2013 15:03

Söndag idag. Kroppen värker efter den häftiga konsertdagen igår. Men hjärtat är varmt och själen ler stort, så vad sjutton gör det att tröttheten sänker sig! På Tvn pågår som alltid en bra match. Synd bara att grabbarna sover så sött i varsin soffa. Jeppe spelade match och pappan dömde. Dottern myser på rummet och jag myser i fåtöljen. Ska läsa tidningen. Kanske blunda en liten stund. Men inte förrän skinkan i ugnen ringer. En sotad skinka är inte gott!

Av Annika Gelin - 21 december 2013 22:17

Har inga ord just nu. Har fullt upp med att flyga i endorfinerna som lyfter mig, lyfter oss. Kvällens konsert, så känslosamt, så starkt och underbart! Vi fyllde kyrkan, 518 personer kom för vår skull. Ofattbart. Så tacksam, så glad! Kändes som om pappa hade ett finger med i spelet. Himlen kändes nära. Stum. Nu väntar vi med spänning på summan vi fick in till Barncancerfonden!

Av Annika Gelin - 20 december 2013 23:18

Vi bowlade ikväll grabbarna och jag. Om jag vann? Nja. Om det var trevligt? Ja, superkul! Discobowling till jullåtar. Första gången jag spelat med Jussi Björlings O helga natt i öronen.
Vem som vann? Sonen såklart!

Av Annika Gelin - 20 december 2013 23:18

Vi bowlade ikväll grabbarna och jag. Om jag vann? Nja. Om det var trevligt? Ja, superkul! Discobowling till jullåtar. Första gången jag spelat med Jussi Björlings O helga natt i öronen.
Vem som vann? Sonen såklart!

Presentation


Annikas brygga - en skön plats i tillvaron. Där jag lutar mig tillbaka med utsikt över livet och funderar. Över stort och smått som händer. Välkommen!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20 21 22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards