Alla inlägg den 6 mars 2012

Av Annika Gelin - 6 mars 2012 21:22

 

Rosor som trotsar höstkylan. Som bara prunkade då i oktober fast minusgraderna var nära. De får mig att tänka på min farmor. Älskade Rut. Som stod där under äppleträden när jag kom cyklande på barndomens väg. Med några rabarber i näven och på väg till kastrullen. Det skulle bli saft. När hon hade fixat det hon plaberat i köket satte vi oss. Kaffepannan åkte på - och småkakorna åkte fram. Sen drack vi kaffe, hon lärde mig hur. Farmor fyllde den 10 oktober. Då brukade pappa plocka sommarens sista ros till henne.

Mormor fyllde den 4 september. Då blommande rönnbärsträden för fullt. Trädgården prunkade av ringblommor och sensommarens äpplen mognade. Vi satt i bersån och drack kokkaffe och krusbärsdricka. Mormor öppande paketet som alldeles säkert var något vinrött, hennes favoritfärg. Älskade Rutan, ja hon hette också så. Konstnär uti fingerspetsarna i lapptäcken precis så kreativ som farmnor var vid pianot. När jag tänker på er tjocknar halsen igen och ögonen fylls av tårar. Det är ju så svårt att begripa att ni är borta för alltid. Ni betydde och betyder så mycket för mig, ni har lärt mig så oändligt viktiga saker om en kvinnas liv. Om att få vara kreativ och vad det betyder för välmåendet. Om hur stor och svår kärleken till ens barn kan vara. Om vilken kraft det finns i naturen för den som ser den. Stjärnklara kvällar brukar jag gå ut i trädgården och blicka upp mot himlen. Jag vet att ni är med mig, ni finns i musiken och ni ger mig kraft. Det känns tryggt.

Presentation


Annikas brygga - en skön plats i tillvaron. Där jag lutar mig tillbaka med utsikt över livet och funderar. Över stort och smått som händer. Välkommen!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards