Alla inlägg under november 2011

Av Annika Gelin - 19 november 2011 18:04

 

Hon är en gåva och en utmaning. Min bästa coach. Hon tvingar mig att vända på saker och ting. Hon ser det på sitt vis eftersom hon har en annorlunda hjärna. Det kallas funktionshinder men det är ett okänsligt och klumpigt sätt att beskriva det på. Hon är inget hinder utan en möjlighet. Hela hon är ett utropstecken för att tänka nytt, tänka om, tänka till. Jag är lycklig över att vara utvald till att vara just hennes och hennes brors guide i tillvaron. Och hon är galen i mig, det berättar hon ofta. Häromdagen gjorde hon ett avslöjande.

- Mamma, jag ska erkänna nåt!

- Ja, vadå? svarade jag.
Vi var på promenad och det är ofta då eller i bilen som det kommer.

- Jag har inga barn, det är dockor som jagl eker med. Och du - så är jag singel.

Ok. Då vet jag!

Av Annika Gelin - 19 november 2011 17:43

 

Den där inre glöden som jag skrivit och beskrivit så många gånger, den har flämtat och fladdrat lite ett bra tag.

Har känt mig rätt likgiltig inför det mesta - och likgiltighet har aldrig stått på min önskelista. Showerna såklart blev till fyr på brasan - men de vedklabbarna brann ut efter ett tag. Nu efter lite tid att tänka förstår jag. Stress och osäkerhet är mördande för kreativiteten. Att tvingas uppleva tillvaron som en stafett mellan ständiga stationer trubbar av, stänger igen. Jag dör utan "bara-vara". Att bara prestera är att kväva sig själv långsamt. 

Inte är det konstigt att känna så om man är en människa av kött och blod! TRor och vet att vi är många som känner likadant. Vart tog samtalen vägen? Umgänget öga mot öga? Vi umgås mer och mer i osociala medier, sitter på vår röv och sitter? Även jag, men jag mår illa av det. Se bara på alla dessa galor som nu drabbar oss i Tv. Inte är det någon som heter "Stora Bara vara-galan" och där den som sitter längst under korkeken får ett fett pris? Nej - det är prestationernas högtid - där och på så många andra håll. Vi speglar oss i varandras yta samtidigt som vi långsamt dör inombords. Sorgligt! 

Av Annika Gelin - 17 november 2011 16:36

Önskar att jag kunde få komma upp ur den mörka gropen men jag har inte kommit på hur. Just nu spelas ett soundtrack om och om igen i min skalle.

En stilla och sorgsen ballad som sjungs av den fantastiskt fett sköna rösten Sarah Dawn Finer. "Maybe this christmas" heter den. Provade med att sticka ut och springa varpå någon skruvade upp volymen därinne i hjärnan.

Det känns som om det bästa vore att lägga sig själv i träda ett tag så att min hjärnmylla fick ny växtkraft.

Vore jag med i Robinson skulle jag se till att bli utröstad för jag ser inte hur jag ska kunna bidra till nåt bra med denna låga energinivå. Men - som de brukar säga - det ordnar sig. Är bara så trött på att känna mig avtrubbad.

Ett levande liv är det jag vill ha! Och gärna en ande som kommer upp ur flaskan och säger vilken väg jag ska ta.

  

Av Annika Gelin - 16 november 2011 22:47

Var på min kompis Lill-Annas förhandsvisning igår. Hon är bagare och öppnar nu ny butik med plats för ett gäng fikasugna gäster på övervåningen. En härlig tjej, fin kompis och duktig yrkeskvinna är hon, Lill-Anna Nilsson som nu hittat fantastiska lokaler strax nedanför Nicolaikyrkan i Örebro. Tänker gå dit och fika redan på fredag!

Mitt nya favoritställe såklart!  

Av Annika Gelin - 16 november 2011 22:36

Vi människor är sociala djur. Det fick jag en lektion kring idag alldeles gratis på en centralstation i staden. Var där i lunchrusningen tillsammans med mina systrar. Vi skulle boka tågbiljetter. Kära systrarna var på ett alldeles strålande soligt humör, jag var väl kanske lite mer laid-back till en början. Mannen bakom disken likaså, var iklädd sin yrkesroll. Men allt eftersom skämten haglade och skratten ekade sprack han upp i stort garv. Det var som att se solen gå upp en disig morgon. Helt plötsligt skrattade vi alla så mycket och gott att jag såg hur han fick koncentrera sig för att få till biljetterna. Vi pratade allt ifårn Citygross till körsång - och till slut gick han ut och hämtade presnter till oss. Som tack för att vi varit så snälla, som han sa. Jag blev glad, han blev glad och mina systrar blev ändå gladare. Snacka om att känslor smittar. Glädje sprids med blixtens hastighet. Ett gött garv förgyller livet! 

Av Annika Gelin - 16 november 2011 22:28

 

Det var ett sånt ljus över stan den där morgonen. Jag var på väg till jobbet, hade parkerat bilen en bit bort för att få en promenad. Det där ljuset över nejden gjorde mig alldeles andlös och jag betraktade världen runtomkring mig förundrad. Kan det vara så här vackert på samma ställe där jag gått så många steg förut?

Med nya ögon såg jag på allt i naturen och ville inte alls gå in. Jag kunde sjunka in i ögonblicket - så kort men alldeles, alldeles underbart. 

Av Annika Gelin - 15 november 2011 21:20

 

När hjärnan är belamrad med svarta tankar och mörk stämning måste jag göra rum för något annat.

Ofta stavas det rummet rörelse. Därför var det skönt att få med sig hela familjen ut ikväll. Innebandy till förrätt och promenad med barnen på sparkcykel till efterrätt. Glad blev jag också av att få veta att vi i Glöd samlat in 54 000 till Barncancerfonden de två showhelgerna med Glödhett. Det känns underbart!  

Av Annika Gelin - 14 november 2011 15:59

 

Fick ett besked idag som direkt gjorde ont i magen. Det har inget med min hälsa att göra - men det kan påverka den. Har fått detta besked tidigare och den gången ordnade det sig tillfälligt.

Nu vet jag inte. Kan bara säga att det krävs mod och kreativitet av människan i detta tuffa samhälle - och det får jag känna av nu. Livet är verkligen skiftande - i alla färger. Igår sa jag att november känns som vila för själen.

Nu vet jag inte längre.  

Presentation


Annikas brygga - en skön plats i tillvaron. Där jag lutar mig tillbaka med utsikt över livet och funderar. Över stort och smått som händer. Välkommen!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards