Alla inlägg under februari 2011

Av Annika Gelin - 19 februari 2011 13:52

  

Nu är vi många som väntar på våren. Men min syster sa häromdagen att hon läst att den kommer om 14 dagar. Så länge orkar vi ju vänta - och förresten, vad har vi för val? Vi kan välja att gnälla och förbanna den tunga vintern, det kan vi göra.

Eller så kan vi bita ihop och hitta på saker att göra. Packa ryggan med kaffe och choklad och ta oss ut i naturen. Mitt på dagen när solen skiner värmer det ovanifrån. Vi kan röja och rensa inne - det vill vi inte göra när våren kommer.

Vi kan fördjupa oss i en bra bok - eller hälsa på någon som är ensam. Eller öva på låtarna vi behöver lära oss? Eller spela sällskapsspel med barnen. Det finns tusen och en saker att göra - om vi ser till möjligheterna.

Jag läste häromdagen om en kille som fick cancer. Han köpte en keps med texten "Livet är gott" för att ha på det rakade huvudet efter strålningsomgångarna.

Han valde att tänka positivt,tyckte trots allt att livet är gott om inte rättvist.

Hur det gick för killen? Han hade turen - eller lyckan - att överleva - och fick låna ut kepsen till många av sina kompisar som också drabbades av sjukdomar.

Intressant. Jag tror på tankens kraft, den är större än vi anar. 

Av Annika Gelin - 18 februari 2011 16:46

Läste idag trista siffor ang statistiken för sjukskrivna. Kvinnor är mer sjukskrivna än män i alla branscher. Forskarna pekar på kvinnornas dubbelarbete som en anledning.

Vill idag sända en hälsning till alla mammor i min närhet.

Var rädd om dig, ta hand om din kropp och själ - och lägg in regelbundna vilopauser i din tillvaro - varje dag.

Se till att du har en ventil - en oas - som bara är din. Ett intresse, ett gäng kompisar eller liknande som får vara din fristad. Där du kan få vara dig själv - och samla energi. Prioritera inte bort det roliga i livet för alla krav som du tycker att du måste uppfylla. SE på dig själv - du inte bara duger - du är bra! Våga vara den du är  -ingen annan gör det bättre!

Belöna dig själv oftare med något du önskar. En bok, en blomma - eller vad du längtar efter.

Ta hjälp när det behövs - och njut av livet. Det går inte i repris!


Av Annika Gelin - 17 februari 2011 16:49

 

Vart ligger lugnet? Det är väl olika för alla människor - men just nu är jag på väg dit. DEt var så länge sen jag var där nu så det tar ett tag för att hitta dit.

Men jag ska leta på flera ställen. Framför brasan, i skogen, mot husväggen en solig dag när det börjar droppa från taket, hos grannen - eller när jag vaknar först av alla och det är tyst i huset.

Igår var jag iväg och fyllde på mitt energiförråd. Värmde det frusna hjärtat med en lysande Glödlampa. Åh, vad jag har levt på den värmen idag! 

Av Annika Gelin - 15 februari 2011 21:29

  

Visst är det märkligt! För några år sedan visste jag knappt vad en kamera var.

Nu kan jag inte leva utan den. Jag bär den med mig överallt. För rätt var det är så kommer det. Det rätta ögonblicket. När det händer något som jag bara måste fånga. Som pojken i Rom och alla fåglarna. Han visste inte riktigt vad han skulle göra när de flaxade runt benen. Men han blev inte rädd. Det var 30 grader varmt, tursiterna vallfärdade in i Peterskyrkan. Men pojken brydde sig inte. Han var ju mitt uppe i en fågellek. 

Av Annika Gelin - 15 februari 2011 21:24

 

Aftonen är här. Efter en underbar dag är känslan därinne en helt annan.

Måste säga att jag är helnöjd för tillfället. Knäckte flera nötter på jobbet idag - och sen följde jag min längtan och gav mig ut på en joggingtur i snöyran.

Visst är det märkligt hur två dagar kan vara så olika! Men det är viktigt att komma ihåg det att livet fungerar så - det går upp och ner. En ständig vågrörelse. 

Av Annika Gelin - 14 februari 2011 22:15

  

Har aldrig varit med om maken till arbetsdag. Allt jag gjorde gick åt pipan, varenda moment växte till ett nytt problem som inte gick att lösa.

Efter elva sorger och tolv bedrövelser tog jag mig hem - och upptäckte att inget går upp emot att just komma hem. Sonen såg glad ut - och jag blev glad.

Sen såg jag det underbara avsnittet av "Gynekologen i Askim" och insåg att världen är full av människor som duger trots att de inte är perfekta. Alla har en grisdag emellanåt, en del har det riktigt svinigt för det mesta.

Så i morgon tror och hoppas jag på en ny dag. I morgon är en annan dag.

Ikväll har jag en dyrbar stund med min älskling, den ska få vara oförstörd av negativa tankar. Nu är det tid att vila en alldeles för trött hjärna.


Av Annika Gelin - 13 februari 2011 21:43

 
Jag öppnade papperet. Och där fick jag se de vackraste, maffigaste rosor jag sett! Blev så glad. Tack käraste familj för den underbara buketten! Tänk, vad ett fång blommor kan ge så mycket energi. 

Av Annika Gelin - 12 februari 2011 21:40

  

Säga vad man vill om årets musikspektakel - men det är underhållande.

Tyckte att kvällens omgång var snäppet vassare än den första.

Det är inte många som kan matcha Sannas pipa - och Brolle är alltid Brolle - en äkta musikant. Babsan då - inga kommentarer. En i familjen tyckte att hon var bäst - men det är inte jag.

Presentation


Annikas brygga - en skön plats i tillvaron. Där jag lutar mig tillbaka med utsikt över livet och funderar. Över stort och smått som händer. Välkommen!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14 15
16
17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards